’’ثواب‘‘ اور ’’گناہ‘‘ کی تعریف

سوال کا متن:

ثواب اور گناہ کی تعریف کیا ہے؟

جواب کا متن:

’’ثواب‘‘ کا لغوی معنی ہے بدلہ، اور اصطلاح میں نیک کام کرنے پر اللہ تعالیٰ کی طرف سے ملنے والے بدلے کو ثواب کہتے ہیں۔ بالفاظِ دیگر  ’’ثواب ‘‘ نیک کام کا وہ بدلہ ہے جس کی وجہ سے آدمی اللہ تعالیٰ کی رحمت اور مغفرت کا مستحق بنتا ہے۔

’’گناہ‘‘ کو عربی زبان میں ’’اثم‘‘ کہتے ہیں، اور اس کا اصل معنیٰ نافرمانی اور ایسا نامناسب کام ہے جس کے کرنے پر سزا ملنی چاہیے۔ اردو میں اسی کو گناہ سے تعبیر کیا جاتاہے، نیز اس کا معنی یہ بھی بیان کیا گیا ہے کہ وہ عمل جس کی وجہ سے اللہ تعالیٰ کے ہاں نیک صلہ نہ ملے، یا مؤخر ہوجائے۔ اصطلاح میں شرعاً ممنوع کام کا ارتکاب کرنے کی وجہ سے اللہ تعالیٰ کی طرف سے ملنے والے بدلہ کو گناہ کہتے ہیں۔  بالفاظِ دیگر کسی حرام یا ناجائز کام کا وہ بدلہ جس کی وجہ سے آدمی اللہ تعالیٰ کے عذاب اور غضب کا مستحق بنتا ہے۔

مختار الصحاح (ص: 51):

"و (الثواب) و (المثوبة) جزاء الطاعة. قلت: هما مطلق الجزاء كذا نقله الأزهري وغيره ويعضده قوله تعالى: {هل ثوب الكفار} [المطففين: 36] أي جوزوا لأن ثوبه بمعنى أثابه. وقوله تعالى: {بشر من ذلك مثوبة} [المائدة: 60]".

التعريفات (ص: 72):

"الثواب: ما يستحق به الرحمة والمغفرة من الله تعالى، والشفاعة من الرسول صلى الله عليه وسلم، وقيل: الثواب: هو إعطاء ما يلائم الطبع".

لسان العرب (1/ 244):

"والثواب: جزاء الطاعة، وكذلك المثوبة. قال الله تعالى: لمثوبة من عند الله خير. وأعطاه ثوابه ومثوبته ومثوبته أي جزاء ما عمله. وأثابه الله ثوابه وأثوبه وثوبه مثوبته: أعطاه إياها. وفي التنزيل العزيز: هل ثوب الكفار ما كانوا يفعلون. أي جوزوا. ... وفي حديث ابن التيهان، رضي الله عنه: أثيبوا أخاكم أي جازوه على صنيعه. يقال: أثابه يثيبه إثابة، والاسم الثواب، ويكون في الخير والشر، إلا أنه بالخير أخص وأكثر استعمالاً".

التعريفات (ص: 9):

"الإثم: ما يجب التحرز منه شرعًا وطبعًا".

تاج العروس (31/ 184):

"( الإثم، بالكسر: الذنب)، قال الراغب: هو أعم من العدوان. وقال غيره، هو فعل مبطىء عن الثواب، وقوله تعالى: {والإثم والبغي}، قال الفراء: الإثم: ما دون الحد ... (و) قيل: الإثم (أن يعمل ما لايحل) له ... وقال الفراء: أثمه الله يأثمه إثماً {وأثاماً: جازاه جزاء} الإثم، فالعبد! مأثوم، أي: مجزي جزاء الإثم".

"أثِم الشَّخْصُ : عمِل ما لايَحِلّ ، أذنب وارتكب إساءة أو خطيئة ، وقع في الإثم".  (معجم المعاني الجامع)فقط واللہ اعلم

ماخذ :دار الافتاء جامعۃ العلوم الاسلامیۃ بنوری ٹاؤن
فتوی نمبر :144008201889
تاریخ اجراء :03-06-2019